søndag den 12. marts 2017

Ud på flisen, Karoline...

Atter en havedag

Lørdag aften fik jeg leveret et større læs flis, så søndag gik jeg i gang med bærhaven, som fik et fint, tykt lag flis, der gerne skulle holde to til tre år, inden jeg skal i gang med det igen. Det kostede sådan cirka en tredjedel af læsset. Resten skal ned til rhododrendronerne, men først skal der ryddes grundigt op i efeuen - og det bliver nok først om et par uger, for hele den kommende uge inklusive weekenden er booket til arbejde.

Samtidig fik jeg klippet brombær og hindbær, som så småt er begyndt at sætte blade, så det var i sidste øjeblik. Fidusen ved at klippe dem om foråret er, at bærsæsonen skubbes til sent på sommeren - og man får derfor færre orm i bærrene, så det er faktisk en rigtig god ide at være sent på den med det arbejde.

Rabarberne er også begyndt at spire op over jorden, men dem satte jeg nu lidt tilbage, for de fik et ordentligt læs kompost over sig. Det kan de sagtens tåle - og så bliver der ekstra krudt til små, smagfulde og saftige vinrabarber, som vi har. Rabarberne har vi fået fra mine forældre i sin tid - og de regnede ikke rigtig andre og større rabarber-sorter for noget. Så rigoristisk vil jeg nu ikke være, men jeg har det da fint med vinrabarberne, der i hvert fald dækker vort behov tidligt på sommeren. Skal vi have rabarber senere, har vi heldigvis gode naboer, der er leveringsdygtige i de store, almindelige grønstilkede rabarber.

Ingen kommentarer: