torsdag den 6. juli 2017

Den dybe stille ro

Efter sankthans

Vi har passeret sankthans - godt og vel endda - og det kan mærkes ude i naturen.

Slut er det stort set med forårets eksibitionistiske pjank og gøren sig til. Nu er det yngelpleje og genernes videreførsel, der er i højsædet, så sommerroen har sænket sig over det ganske land.

Natten til torsdag tilbragte jeg i Ryssensgrav - et temmelig stort tidligere tørveskær og moseområde på kanten til Store Vildmose nordøst for Pandrup. Selv om det er en typisk nattergale-biotop blev det kun til et par spæde pip lige efter solnedgang. Og så var der stille.

Mit mål var den i landsdelen kun sparsomt forekommende sankthansorm, som burde kunne findes i netop denne mose. Det er en gammel drøm, jeg har. At fotografere sankthansorm, altså. Men det blev nu ikke til noget i denne omgang.

En enkelt gaffelbuk kom i søgeren, og jeg spottede adskillige harer, en ugle af en art og så en skov- eller husmår. Så natten var ikke spildt. Men hvor ville jeg da gerne have set en sankthansorm....

Ingen kommentarer: