mandag den 7. august 2017

Gammeldags jordbærkage

Sensommerdessert

Gammeldags jordbærkage giver minder om
barndommens sommerferier hos farmor.
Søndag aften stod den på gammeldags jordbærkage til dessert.

Når den færdige jordbærgrød sættes til afkøling, skal den
have et let drys sukker, så den ikke trækker skind.
Jeg ved ikke, hvorfor det kaldes jordbærkage, for det har sådan set ikke ret meget med kage at gøre - og det skal heller ikke i bages, men det er altså ligesom æblekage i virkeligheden bare en grød med makroner og flødeskum.

Jeg tog en pose af årets jordbær fra fryseren og tøede dem op. Bærrene kom i en gryde med bunden lige nøjagtig dækket af en sjat vand. Desuden tilsatte jeg en rest ribsgele. Det fik et opkog i et minuts tid, og jordbærrene smed en masse saft. Her skulle det så være smagt til med lidt sukker, men det viste sig, at sukkeret fra ribsgeleen var nok, så det var ikke nødvendigt.

Godt med makroner fuldender værket.
Herefter jævnede jeg med to teskeer kartoffelmel rørt op i lidt vand. Det er vigtigt, at grøden ikke kommer i kog, når først kartoffelmelet er tilsat, for så bliver grøden lang og gummiagtig! Kommet så langt skal grøden afkøles, inden man går videre.Giv grøden et let drys sukker, så trækker den ikke skind på overfladen.

Normalt vil man anrette hele herligheden i skålen, men da makroner ikke går så godt i spænd med Dinas sukkersyge, anrettede jeg det i portionsskåle. Først en knust makron i bunden, så jordbærgrød, endnu et par knuste makroner og på toppen lidt flødeskum - og så er der ellers serveret.

Det er herlig gammeldags dessert, som jeg tror, de fleste danskere holder af. Det giver mig altid minder fra barndommens besøg hos farmor, der høstede, syltede og regerede med havens frugter gennem hele sommeren.

Aftenens hovedret var skipperlabskovs. Friesländer-kartoflerne fra haven er ved at være temmelig store og koger nemt ud, så de er gode til netop labskovs. Kødet var rester: Det fineste oksemørbrad - afskæret fra en oksemørbrad, som jeg tidligere på sommeren havde forvandlet til grillbøffer.

Og hvorfor nu al den kokkereren på en almindelig søndag aften? Jo, der var jo fodbold i fjernsynet - og her i huset er det ligesom at være alene hjemme. Dina sad klistret til fjernsynet hele eftermiddagen,selv om kampen endte nøjagtig som forventet. Forstå det, hvem der kan...
Skipperlabskovs af de sidste af sommerens kartofler og en rest
oksemørbrad - selvfølgelig med en ordentlig klat smør
og et drys persille på toppen.

Ingen kommentarer: