søndag den 20. august 2017

Morgentur i regnhaven

Søndag morgen og fri...

Jeg lægger stor vægt på, at parcellens gæster bliver modtaget
 med blomster. Det er da lykkedes meget godt denne sommer.
Nu er det seks år siden, jeg grundlagde mit æbleespalier,
 og i år er det første gang, vi kan nyde frugterne af indsatsen.
Jeg har haft lidt småtravlt de seneste dage, og det er ikke rigtig blevet til at nyde haven, men her søndag morgen skulle det være.

Der mangler i hvert fald ikke regn. Her på parcellen har vi fået 70 mm den seneste uge. Og selv om det er dejligt med sol og varme, ser det ud til, at haven trives og har det godt, så fred og ingen fare...

Billederne er i øvrigt taget med mit gamle Canon 40D, som kom på markedet for netop 10 år siden.

Dengang et meget anmelderrost og temmelig avanceret kamera. Som det ses på billederne, kan det fortsat være med - omend jeg fornemmmer, at der skal arbejdes lidt mere med billederne i raw-fremkaldelsen i forhold til nyere kameraer.
De fleste af vores tagetes lider meget af snegleangreb i det
 fugtige klima, men dem her i krukker er gået fri. Og de klarer sig flot...
De her knoldbegonier har simpelthen haft det for godt. De har overvintret
på værkstedet og står i en solid blanding af jord og hestemøg. Allerede i
 forsommeren var de over en halv meter høje, og vi har beskåret dem
voldsomt for i det hele taget at se blomsterne. Sammenlign med
billedet nedenunder.
Nyindkøbte knoldbegonier fra i år - og i almindelig plantejord.
Efterhånden er rønnebærtræerne blevet så store, at vi skal til at
høste fra dem for første gang. Så om føje tid skal der laves rønnebærgele
- og måske et lille forsøg med lidt brændevin...
En vild rose midt i efeuen. Den giver helt fantastisk med blomster,
selv om - eller måske netop fordi - jeg hvert år klipper den helt ned til roden.

Ingen kommentarer: