torsdag den 12. oktober 2017

Ravnekrogen

Ravnene i Nuuk

For en del år siden sad jeg og spiste morgenmad på et hotel i Whitehorse, Yukon, med daværende, nu afdøde borgmester i Nuuk, Agnethe Davidsen. Vi kiggede ud af vinduet, hvor en flok canadiske ravne forlystede sig med en affaldsspand, da den meget hjemstavnsbevidste borgmester pludselig udbryder:

- Du må sige, hvad du vil, men mine ravne er altså større end dem her i Whitehorse...

Jeg ved ikke, om borgmesteren havde helt ret i betragtningerne om hjemstavnens ravne, men en kendsgerning er det i hvert fald, at ravnen er en karakterfugl i Nuuk - og man ser ravne overalt.

Ravnene har altid fascineret mig. De er store, de er kloge, og så kan de bidrage til underholdningen i timevis, mens de søger føde. Og så er de for resten også lidt af en udfordring for fotografen. For selv om de tilsyneladende er alle vegne, er de altså også lidt kostbare - og stiller ikke bare op til et foto-shoot sådan uden videre.

Men hvis man nærmer sig lidt forsigtigt og lader som om, man slet ikke er interesseret i ravnene, kan det lade sig gøre at komme tæt på. Billederne her fra havnen i Nuuk tog jeg, mens jeg ventede på en taxa - og egentlig bare lod som om, jeg var ved at justere kameraet...

Lokalhistorisk er der en sjov lille detaljepå billedet herunder, hvor man på et af pakhusene ser et skilt, der byder velkommen til Nuuk. Det skilt foranledigede jeg sat op, da jeg i 2003 var formand for byjubilæumskomiteen i Nuuk, da den grønlandske hovedstad fejrede sit 275 års jubilæum. Tænk sig, at det skilt fortsat eksisterer...



Ingen kommentarer: