søndag den 10. december 2017

Julehilsen til Grønland 2017

Hyggelig sammenkomst i Musikkens Hus

Det grønlandske kor i Nordjylland, Ikinngutigiit, i en
 næsten psykedelisk kulisse.
Onsdag aften deltog jeg i optagelserne til årets julehilsen til Grønland, der igen i år foregik i Musikkens Hus i Aalborg.

Der var udsolgt i Musikkens Hus.
Som sædvanlig var det en både hyggelig, smuk og rørende begivenhed, der i år foregik i en meget afslappet stemning. Billetterne var udsolgt flere måneder i forvejen, men da jeg deltog rent professionelt var det nu ikke det store problem for mig. Dina var på ventelisten, og det var først i sidste øjeblik, at hun fik sin billet. Så kunne vi sidde i den store sal og vinke til hinanden.

En del af showet var viet ofrene for sommerens tsunami-katastrofe ved Uummannaq. Det var meget gribende og lommetørklædet måtte frem allerede lang tid før den afsluttende Guuterput. Det var så slemt, at programværterne Maria Motzfeldt og Timm Vladimir måtte stoppe optagelserne og gentage oplæggene, fordi også deres stemmer knækkede.

Aftenens store overraskelse var Karina Møller, som jeg ikke har hørt siden en optræden i Anchorage i 2004. Hun var ikke nævnt i programmet, men dukkede op sidst i optagelserne med en helt ny støttesang til tsunami-ofrene - og tog alle med storm med opbakning fra en strygergruppe fra Aalborg Symfoniorkester.

Julehilsen til Grønland bliver i år sendt på DR og KNR den 17. december. Se også omtalen i Sermitsiaq.
Karina Møller præsenterede en ny støttesang til ofrene
 for sommerens tsunami-katastrofe, Tikilluarit.
Jeg har produceret tre artikler om optagelserne. Ingen af stederne
fik jeg desværre plads til dette foto af kokken Lars Jeppesen sammen
 med kæresten, så jeg bringer det lige her på bloggen. Lars er en af
 de helt store fortolkere af de grønlandske fødevarer - og forærede
 mig forleden et kilo marinerede ammassatter, der bare smager
helt fantastisk og vil vække lykke til de kommende
julefrokoster på Nørremarksvej.

Ingen kommentarer: