torsdag den 29. marts 2018

Efter løbet...

Lærerig weekend

Det blev til et par travle dage, da Arctic Circle Race blev afviklet her i Sisimiut. Som bekendt stillede jeg op som frivillig fotograf, og dagen før løbets start måtte jeg konstatere, at jeg endda var cheffotograf.

Det har jeg lært en del af, for det var bestemt ikke uden udfordringer. Det endte med, at jeg brugte masser af tid ved computeren - og slet ikke fik fotograferet så meget, som jeg egentlig havde håbet.

Det ville have været rart med lidt mere forberedelse, for jeg stod i spidsen for en fotogruppe med vidt forskellige ambitioner og teknisk kunnen. Det betød lidt divergerende opfattelser af basale ting som skarphed, belysning og nødvendigheden af at redigere de billeder, som blev publiceret. Det var også en udfordring at få forskellige redigeringsprogrammer til at spille optimalt - og chefrollen krævede både pædagogisk indsigt og overbærenhed. Hvis jeg nogensinde igen skal stå i spidsen for en sådan opgave, vil det i hvert fald være hensigtsmæssigt at bruge et par timer på lidt fælles forberedelse, konstaterer jeg stilfærdigt.

Men der blev altså også tid til at fotografere. Sportsfoto er ellers ikke min genre, men det gik nu ganske godt - og det blev til masser af fotos af mere eller mindre energiske og mere eller mindre dybfrosne skiløbere. Det var simpelthen en begivenhed fyldt med gode billeder.

Alligevel var det et nordlysfoto, der løb med den største opmærksomhed i medierne. Natten til søndag var der et flot nordlys - og jeg var alene på vagten. Så jeg fotograferede på livet løs i  campen, indtil kameraet simpelthen sagde stop. 27 frostgrader ved midnatstid var alligevel for koldt, så pludselig fik jeg mange mærkelige fejl på kameraet.

Men da var weekendens foto også i hus. Nordlyset over campen er blevet brugt i utallige media. Jeg har ikke helt styr på al omtalen, men blandt andet den lokale avis, Sivdlek', Nordjyske Stiftstidende, Jyllands-Posten, TV2 og Metro Expres har brugt billedet af nordlyset over de trætte skiløbere i teltene.

Her er et lille udvalg af weekendens pletskud...









Ingen kommentarer: