søndag den 15. april 2018

Kongeedderfugl

En flot fyr

Søndag morgen fik jeg mine første skud på kongeedderfugl på kortet.

Morgenen bød på 10 graders frost, gråvejr og let sne, så det var egentlig slet ikke fotovejr, men jeg smuttede alligevel en tur forbi lystbådehavnen på vej til bageren efter morgenbrød.

Tæt på vandkanten så jeg enlig fugl, som jeg antog for at være en almindelig edderfuglehan - og det var først, da jeg stillede skarpt på telen, at det gik op for mig, at jeg stod over for mit livs første kongeedderfugl. Så kom bukkefeberen, og kameraet blev rødglødende.

Den flotte han lå og pudsede sine fjer. Det er jo forår, og det er med at gøre sig til - også selv om man er ung, og den gule knop endnu ikke er vokset helt ud.

Men jeg er tilfreds - for jeg har fået mine første fotos af konge-edderfugl på en gråvejrsdag, hvor jeg slet ikke regnede med noget som helst. Og det er jo ikke så ringe..


Ingen kommentarer: