lørdag den 15. marts 2008

På dybt vand

Jeg har i denne uge genoptaget min gamle vane med at svømme om morgenen. Første gang i onsdags. Og det var første gang i flere måneder, at jeg overhovedet svømmede. De første ti baner var da også hårde, men så begyndte der heldigvis at komme lidt mere glid i det. Torsdag blev det ikke til nogen svømning, da jeg simpelthen var øm over hele kroppen.
Fredag morgen stillede jeg igen i Tromsøs svømmehal på Alfheim. Og denne gang gik det forbløffende nemt. Så det blev lige til tre kvarters svømning uden pause. Den normale dagsdosis er ellers kun en halv time.
Forholdene i Alfheim er sådan set udmærket. Beliggenheden er enestående med udsigt over havnen mod fastlandet, men bygningen virker unægtelig lidt gammel og slidt i forhold til svømmehallen i Års og Malik i Nuuk, som er mine hjemmebaner. Bassinet er ikke særlig stort, udenomsfaciliteterne var muligvis meget moderne i 60'rne, og bygningen er sikkert ikke blevet vedligeholdt de seneste år. En gang hvid maling på forskallingsbetonen ville løfte førstegangsindtrykket betydeligt. Og så nogle nye blandingsbatterier i omklædningen!
Omklædningsrummet indbyder heller ikke til efterfølgende morgensvømmerhygge med Gammel Dansk, som vi kender det fra Års. Men nogle af mine norske kolleger mener nu også, at tilstedeværelsen af en flaske Gammel Dansk i omklædningsrummet til en svømmehal sandsynligvis vil udløse en større aktion fra Udrykningspolitiet. I Norge lægger man meget vægt på sådan noget. De voksne skal være rollemodeller for de unge, og det indebærer naturligvis også afholdenhed. Selv om de unges adfærd i nattelivet bærer tydeligt præg af, at de måske skulle have lært at drikke sammen med voksne i omklædningsrummet i stedet for på gadehjørnerne. Så meget for de fine teorier om rollemodeller!
Nå, nu løber jeg vist af sporet. Under alle omstændigheder er det dejligt forfriskende med en svømmetur om morgenen - det kan anbefales.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: