torsdag den 1. maj 2008

Rød sommer


Jeg stod op med solen i dag. Klokken tre for at fiske.
Og det gav straks associationer til den gamle arbejdersang: Når jeg ser en rød sol smelte... Under alle omstændigheder har jeg sjældent set så flot, så rød, så perfekt en solopgang som i dag.
Jeg kørte til Straumshella to kilometer herfra. Stedet fremhæves i alle turistbrochurer som et af de bedste fiskesteder i Nordnorge - og oven i købet børnevenligt.
Bullshit!
På en time mistede jeg tre blink og fangede ikke så meget som en hundestejle. Jeg tror, at de turistbrochurer bliver skrevet af grejforhandlerne. Tre blink repræsenter jo sådan set en god omsætning. Og hvis man så kan lokke børn og uerfarne fiskere derud - de mister sikkert endnu flere blink!
Men i øvrigt havde jeg en stor oplevelse, som nok heller ikke er særlig børnevenlig. Mens jeg stadig fiskede, fik jeg fornemmelsen af, at der stod nogen bag mig. Og da jeg vendte mig om, cirka 20 meter væk, stod der en kæmpeelg og tyggede drøv, mens den kiggede bedrøvet på mig med store sorte øjne og hovedet let på skrå. Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at jeg tabte mælet og fik hjertebanken... Men da jeg begyndte at snige mig hen mod mit kamera, listede den af lige så stille, som den var kommet, og jeg kan desværre ikke præstere billeder af den begivenhed.
Men i øvrigt er sommeren med et slag kommet til Straumsbukta med 1. maj og Kristi Himmelfartsdag. Som de lokale siger: - Vi har bikinien hængende på den samme bøjle som vinterfrakken!
Med de høje temperaturer er der også kommet rigtig gang i fuglene. Det vil jeg skrive mere om i aften.


Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: