onsdag den 7. maj 2008

Zoologisk have















Nu vil jeg nødig prale, men det er altså næsten ligesom at bo i zoologisk have - her i Straumsbukta.
I eftermiddag og her under aften har der været et sandt mylder af marsvin i fjorden. Der er sandsynligvis tale om, at de følger stimer af småfisk - måske lodde, som vi i Grønland jo kender som ammassatter og i øvrigt som et af de helt sikre forårstegn. Jeg er lidt usikker på, hvor mange marsvin, der er i flokken, men jeg har da set syv rygfinner på samme tid.
Billederne er taget fra haven. Det havde selvfølgelig været sjovere, hvis vi havde haft muligheden for nærkontakt - ligesom sidste efterår - men vi er stadig grounded. Vi kan ikke få jollen i vandet, da stormene i vinter har taget slisken mellem bådhuset og vandkanten. Jollen er for stor til at løfte, så den skal have et lille spor at glide i, når den skal ud fra bådehuset. Leif-Inge har lovet at få noget gjort ved sagen, men der er mange ting, der skal ordnes netop nu. I weekenden opdagede vi, at hanebåndet i den ene gavl er ved at falde ned, og tagrenderne på søsiden (nersiden på norsk) har det heller ikke for svært, så han har nu nok at se til. Men jeg sætter da min lid til pinsen og den forestående sommernedsættelse af arbejdstiden, så der bliver gjort noget ved sagen.
Sådan apropos nedsættelse af arbejdstiden - det er sådan en lidt speciel nordnorsk ting, men for at udnytte sommeren bedst muligt er den normale arbejdstid lidt længere om vinteren og til gengæld har vi kun 35 timers arbejdsuge fra 15. maj til 15. september. Det er faktisk en god ide set i lyset af, at jeg i forhold til Grønland jo er gået to uger ned i ferie. I Norge har man nemlig kun fem ugers ferie. Og den går jeg i gang med at holde fra weekenden, hvor vi skal to uger til Blokhus.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: