lørdag den 4. oktober 2008

Skumringstimen















Det kan godt være, at det er både mørkt og koldt i Norden om vinteren. Men vi har noget, som de ikke har i de varme lande. Vi har skumringstimen.
Det er den time sidst på eftermiddagen, hvor det hverken er lyst eller mørkt. Lige i øjeblikket falder skumringstimen på vore breddegrader belejligt nok lige omkring det tidspunkt, hvor jeg normalt kommer fra arbejde. Så kan man sidde og se solnedgangen, filosofere lidt over dagens gang og tidernes gunst eller ugunst. Særlig fredag er en god dag for en skumringstime: Så er ugen forbi. Det er weekend, og man unde sig selv et godt glas vin eller som jeg nu foretrækker det - en Haakon fra Mack og et glas Dr. Nielsen. Ren helse på flaske.
Det er også det tidspunkt, hvor man kan planlægge, hvad der skal ske i weekenden. Ambitionerne er høje - jeg er græsenke, fordi Dina er ekskursion til samerne i Karasjok med grønlænderforeningen. Men der skal også være tid til at nyde weekenden, så når jeg kun det halve af det planlagte, ja, så er det såmænd også godt nok. Men hvis ellers godvejret holder, skulle jeg da gerne starte dagen i morgen med at brænde affald. Den slags skal helst ske i det tidlige daggry - det modsatte af skumringstimen - så der ikke er alt for mange, der får ondt af, at jeg ikke orker at separere al vort affald - og i øvrigt betale for at slippe af med storskaldet. En tændstik kan jo gøre det.
Nu får vi se, hvad det bliver til...

Ha' det
Jesper

P.s. Haakon er "Classic"-pilsneren fra det lokale bryggeri, Mack.

Ingen kommentarer: