søndag den 30. november 2008

Advent


















November har budt på flere tilløb til jul, end jeg har brudt mig om, ja, julen har faktisk været truende nær, for eksempel da jeg for 14 dage siden boede på et julefrokost-hotel i Finland og sidste weekend i Oslo.
Men det er lykkedes mig at holde julen stangen - indtil i dag, hvor det jo som bekendt er første søndag i Advent.
I dag kom Dinas julestjerner op, og det blev sandelig også til en advents-dekoration med blåbærgrene. Udenfor er syrenen på hjørnet blevet forklædt som juletræ med en lysdiode-kæde, så nu må jeg nok bide i den sure æbleskive og erkende, at julen er en nært forestående kendsgerning.
Men julen har helt klart også sine lyse sider. Da jeg var i Danmark i begyndelsen af ugen, havde jeg købt grønkål og medisterpølse. Det satte vi så til livs her til aften i skæret fra det første adventslys og bålet i brændeovnen.
Da vi ikke kan købe medisterpølse og grønkål heroppe, får vi det meget sjældent, så det var ærlig talt også en rigtig himmerigs-mundfuld. Jeg havde næsten glemt, hvor godt begge dele smager. Egentlig skulle der vel også have været brunede kartofler til, men vi blev enige om, at det bare var fyld, som ville være i vejen for grønkålen, så det droppede vi.
I øvrigt havde vi snydt en lille smule med julemaden. Lørdag aften fik vi nemlig risengrød og hjemmelavet ribssaft. Men det var helt i overensstemmelse med de lokale traditioner. Lørdag var nemlig grøddag, da jeg i sin tid var på højskole på Lofoten. Tænk sig; i et halvt år fik jeg - uanset om det var jul eller ej - risengrød hver lørdag.
Dagslyset er efterhånden ved at være en noget teoretisk størrelse. Det dæmrer, ja, men så bliver det heller ikke til mere, inden skumringen sætter ind. De seneste par dage har vejret været fugtig koldt, så der er brug for brændeovnen hver dag. Den både hygger og varmer, så det er jo en ren fornøjelse i de lange vinteraftener.
De kommende dage byder på almindelig kontorarbejde, men som det ser ud i skrivende stund skal jeg til Danmark igen nogle dage fra fredag. Ha' en rigtig god arbejdsuge.

Jesper

Ingen kommentarer: