fredag den 24. april 2009

Norsk forår






















Travlhed eller ej - helt snydes for det norske forår skal bloggens læsere nu ikke.
Da jeg kørte fra arbejde i aften ved ottetiden, så jeg dette fantastiske vandfald af smeltevand i vejgrøften. Jeg kunne ikke lade være med at stoppe - og forevige synet med lommekameraet fra handskerummet.
Grøften samme sted var i øvrigt fyldt med hestehov - de allerførste forårsbebudere heroppe, som i de kommende dage vil farve grøfterne gule. Det er en plante, som vi ser alle steder, hvor jorden er mudret, pløret og opsvulmet efter vinterens sne. Den står nærmest uden blade blomstrende gult mellem alt det døde og endnu ikke forrådnede plantevæv og varsler en ny tids komme.
Da jeg kom hjem, var det i høj grad spisetid - rensdyrhjerter! Men det gode vejr lokkede, så det blev til en hurtig tur rundt i nabolaget. Dina godt tilpas i gummistøvlerne - sådan ser en rigtig grønlænder ud, når det bliver forår. Læg mærke til linseskyerne i baggrunden - cumulus lenticularis - et varsel om uvejr i alle fjeldstrøg. Lad os se, hvor galt det går. Jeg så ikke skyerne, da jeg tog billedet - og det var først, da jeg fremkaldte billedet i PhotoShoppen, at jeg opdagede dem. Desværre tyder vejret lige nu på, at der snart vil ske noget. Der er ligesom lidt for stille, derude.
Temperaturen i Straumsbukta er kendt for at være lidt højere end på resten af egnen. Det ser man tydeligt her på billedet, hvor markerne er næsten bare. Andre steder ligger der stadig masser af sne på markerne. Og som det ses, er der rigtig gang i smeltevandet i elven, der netop nu buldrer i skellet ind til naboen.
Jeg håber, at der bliver tid til lidt billeder i morgen tidlig. Jeg skal først møde på arbejde i morgen kl. 12.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: