onsdag den 29. juli 2009

Mig og Søren Ryge...

Nu er det jo ikke meningen, at denne blog skal udvikle sig til en virtuel pendant til Søren Ryges TV-programmer, men jeg kan altså ikke lade være med at fortælle, hvad der skete i haven i weekenden - altså ud over at vi plukkede og saftede en masse mirabeller og kirsebær.
Der er nemlig også godt gang i drivhuset netop nu. Tomaterne er ved at være modne - og det i helt andet antal end vi er vant til fra vindueskarmene i Nuuk og Straumsbukta. Det var egentlig planen, at det skulle have været rigtige store tomater, men jeg må have set forkert på skiltet, da jeg købte planterne. Efter størrelsen at dømme er det i hvert fald cherry-tomater. De er også dejligt søde i smagen, så den fejl kan vi nu godt leve med.
I forsommeren var jeg så uheldig, at den ene af de to agurkeplanter døde. Men det gør nu heller ikke så meget, for den, som overlevede, giver godt. Der er faktisk en agurk hver dag i øjeblikket - og Dina har travlt med at lave agurkesalat. Hjemmeavlede agurker - og det er lige meget om de er fra vindueskarmen eller drivhuset - har altid været lidt af et hit hjemme hos os. Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor, men de smager altså bare bedre, når man selv har avlet dem. Sjovt nok har mine agurker altid været ret gode til at rette ind efter EU-standarden. Hverken dem fra vindueskarmene i Grønland og Norge eller dem fra drivhuset i Østerby er særligt krumme. Det er sikkert et sundhedstegn, men egentlig kunne jeg godt have tænkt mig lidt civil ulydighed på agurkefronten.
I weekenden blev der også tid til at tage aflæggere fra vores enlige jordbærrække. Så nu er drømmen om de mægtige strawberry-fields ved at tage form. Det skulle angiveligt være sådan, at jo tidligere aflæggerne bliver plantet, jo mere vil de give i udbytte det første år - så jeg er ganske forhåbningsfuld, hvad angår jordbærhøsten til næste år. Desuden er jeg blevet lovet nogle flere planter senere på høsten, så jeg må nok til at have gang i spaden og se at få udvidet jordbærbeddet.
Der blev også tid til at få sat et hegn op henne ved stokroserne - det arbejde, som jeg ikke nåede forrige weekend. Far kom forbi med et pælebor og bevæbnet med en skruemaskine var det en smal sag at få ordnet. Jeg blev også færdig med at luge hjørnet dernede og hældt bark på, så nu er der i hvert fald et lille hjørne af haven, som vi har fuldstændig styr på - forhåbentlig.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: