søndag den 27. september 2009

Luft under vingerne II


Når sandheden skal frem - og den slags ligger mig som bekendt meget på sinde - så har jeg ingen som helst erindring om mit livs første flyvetur.
Luftdåben fandt sted ganske kort tid efter min fødsel i 1958 - og angiveligt skulle turen have foregået fredeligt slumrende på min mors skød. Strækningen var København - Tirstrup, og i sagens natur har jeg ingen som helst viden om, hvilket materiel der blev brugt på den pågældende afgang.
Men alle sandsynligheder taler for, at der var tale om en Convair CV-440-75 Metropolitan, som SAS i 1956 havde indkøbt 20 eksemplarer af. Metropolitan var op gennem 60'erne slideren i dansk indenrigsflyvning, indtil jetalderen i 1976 sendte denne arbejdshest på pension. Så vidt jeg kan google mig frem, er Metropolitan blevet brugt på stort set samtlige danske indenrigslufthavne på et eller andet tidspunkt.
CV-440 Metropolitan havde sin jomfruflyvning den 6. oktober 1955, og der blev produceret cirka 1.000 eksemplarer af typen, som blev anvendt af de fleste vestlige luftfartsselskaber. Med sine 44 - 56 sæder var flyet et ganske lille fly efter vore dages målestok. Marchhastigheden var 465 km/t og rækkevidden var 756 km ved max payload - altså fuldt lastet.
Jeg har fundet et billede af en Metropolitan i Tirstrup lufthavn. Det er ganske vist ikke fra 1958, men derimod fra åbningen af en ny terminal i 1972. At Metropolitanen optræder på billedet fra denne sikkert store begivenhed, siger vel lidt om flyets betydning, indtil det blev afløst af DC-9 erne i 1976. Den flytype skal vi nok komme tilbage til senere.
Seks af SAS' Metropolitans var indregistreret i Danmark. Efter SAS-tiden har de fortsat karrieren ude i den store verden. Et af dem - Hans Viking, OY-KPA styrtede den 17. januar 1982 ved Pearl Harbour i Honolulu på Hawaii. I alt 52 CV-440 Metropolitans er totalhavareret med 333 dødsfald til følge. Det var i øvrigt en Metropolitan variant - model CV-540, der 8. september 1989 styrtede i havet 18 km nord for Hirtshals. Ulykken, der er den værste nogensinde i dansk luftrum, kostede 55 mennesker livet.
Jeg vil godt lige tilføje, at SAS allerede i begyndelsen af 60'erne også brugte jetfly på enkelte afgange til blandt andet Tirstrup. Det var den legendariske Caravelle. Når jeg husker det, så er det fordi min onkel boede tæt ved Tirstrup lufthavn - og jeg erindrer tydeligt, at vi ofte gik ud i haven for at se Caravellen på indflyvningen. Jetfly på dansk indenrigs var nemlig noget af det nærmeste, man kunne komme science-fiction dengang. Denne flyspotning, allerede inden jeg begyndte i skolen, har sikkert haft stor betydning for min fremtidige interesse for flyvning.


Jesper

Foto: Danish Civil Aircraft Register/Leo Larsen og Aarhus Airport

2 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

Manden i midten er den daværende Århus borgmester, Orla Hyllested.
/Per G

Per Gissel sagde ...

Hej igen
Pudsigt nok er dette foto omtalt på side 2, men vises ikke:
http://www.aarhusbilleder.dk/search.zap?start=1&target=www.danskebilleder.dk/b775100%2Bb775100-22%2Bb775100-14&field1=%40attr%207%3D1%20%40attr%201%3D30&cclfield1=term&cclfield2=term&cclfield3=term&term1=0&cclterm1=orla%20hyllested&cclterm2=orla%20hyllested&cclterm3=orla%20hyllested&op1=or&op2=or&op3=and

/Per G