lørdag den 10. oktober 2009

Luft under vingerne III


Der skulle gå næsten 19 år fra min jomfruflyvning, til jeg igen sad i et fly. Det var den 19. februar 1977, og så var turen endda lige ved at gå i vasken, men det vender jeg tilbage til.
Turen gik fra Paris til Kastrup med en Boeing 720 fra Conair - Simon Spies eget flyselskab.
Den fire-motors Boeing 720 var en videreudvikling af Boeing 707, som var det første jet-passagerfly fra den amerikanske fly-fabrik. 707'eren havde sin kommercielle debut i 1958 på PanAm's rute fra New York til Paris, og allerede i 1959 kom 720 varianten til. Modellen var lettere, og stillede mindre krav til landingsbanerne. Den typiske konfiguration er 140 sæder.
Simon spies købte sine første fem 720'ere i 1971 - og flere hjemmesider noterer, at han betalte flyene kontant, hvilket bestemt ikke er normalt i den branche. 55 millioner kroner var den nette pris dengang for et parti let brugte passager-jets.
I alt er der produceret 858 syvere og 154 tyvere.
Flytyperne var meget populære fly i 60'erne - også blandt flykaprere. 707 tegner sig for hele 49 tilfælde af flykapring og Boeing 720 for 10 kapringer. Dette siger dog nok mere om terrorberedskabet i gamle dage end om flytypen.
Aviation-Safety-Net har registreret i alt 23 totalhavarier med Boeing 720 med i alt 175 dræbte til følge. Et af havarierne fandt sted 18. september 1974 i Kastrup, hvor et af Conairs fly var udsat for en hård landing og totalskadet. Der var dog ingen dræbte ved uheldet.
I 1987 blev Conairs 720'ere skiftet ud med tre Airbus 300, som Jannie Spies købte for lånte penge. Iagttagere mener, at dette køb førte til, at Spies Rejser i dag ikke længere er et dansk selskab - og Conair er for længst gået over i historien som så mange andre luftfartselskaber.
Alle Conairs 720'ere er nu udgået af registrene. To af dem har endt sine dage som reservedele for NATO's AWACS-program, der blandt andet hviler på en KC-135 platform. KC-135'eren er den militære udgave af Boeing 707. Jeg ser jævnligt - senest for fire uger siden - AWACS i Aalborg Lufthavn, så måske er det en stump af det fly, som jeg i sin tid havde min anden flyvning med, som jeg ser over Egholm efter take-off?
En sjov lille detalje omkring Boeing 707 er navnet, som har ført til, at alle Boeings kommercielle jetfly hedder noget med 7xx, for eksempel 737 og 747. 707 blev valgt, simpelthen fordi vingerne på flyet var bagudbøjet i en vinkel på 45 grader, og sinus og cosinus til 45 er netop 707.
Det jeg bedst husker fra denne flyvning var starten. Det gjorde afgjort indtryk, da vi suste hen ad landingsbanen med godt 250 km/t. Vaaaugh! Så var Jesper solgt! Og forresten så var Paris i et skyfrit aftenmørke et imporende syn set fra oven.
Som sagt var turen nær ikke blevet til noget. Det var, mens jeg gik i gymnasiet. I 2.G var det dengang nærmest obligatorisk med en tur til Paris. Da vi skulle afsted den 12. februar 1977 var landet imidlertid lammet af en snestorm. Bæltekøretøjerne fungerede som ambulancer, og al udkørsel blev frarådet. For at komme til Kastrup skulle vi med tog fra Hobro - og vi forsøgte da også at komme frem, men endte i en snedrive. Men med hjælp fra blandt andet Spies og Vesthimmerlands Gymnasiums Venner lykkedes det i løbet af kort tid at få konstrueret en alternativ rejseplan, så vi dagen efter kunne komme med tog til Paris. Den tur blev en historie i sig selv, som det vil føre alt for vidt at komme ind på her, men frem kom vi - og kunne tage 720'eren hjem med Conair.

Jesper

Foto: Danish Aircraft Register og Airliners of Scandinavia Encyclopedia

1 kommentar:

Lyngby sagde ...

Hej Jesper

Den flyvetur husker jeg godt. Men endnu bedre husker jeg, at jeg var blandt dem, som ankom til Hobro og måtte overnatte på vandrehjem. Her var ret koldt, så vi var nogen, som fandt til varmere steder på byens diskoteker...