søndag den 18. oktober 2009

Morgenstemning ved Limfjorden















Søndag morgen var en af disse frostklare, helt stille morgener, som man kun finder dem i oktober. Så det blev en lang tur med kameraet, da jeg skulle hente de friske rundstykker i Halvrimmen.
Det var nu ikke fordi, det havde været specielt koldt om natten - temperaturen havde egentlig kun lige været nede og kysse frysepunktet, men der var faldet masser af dug, som frosten forvandlede til den smukkeste rimfrost. Allerede da jeg så græsplænen over mod genboen vidste jeg, at det ville blive en lang morgen. Og det fortsatte på vejen ned mod dæmningen, hvor man kan se Aalborg i baggrunden. Det var helt vindstille, og røgfanerne fra cementfabrikken og Limfjordsværket stod lige op i luften. Det er noget af det, som er helt specielt ved Limfjorden, hvor naturen og kulturlandskaberne går hånd i hånd - og selv nogle grimme fabrikker kan tage sig idyllisk ud sådan en morgen.
Jeg stillede bilen ved fugletårnet nede ved dæmningen og listede derudaf for ikke at skræmme fuglene. Det lykkedes mig også at få dette sjove billede af en gås, der som en anden Narcissos nyder billedet af sig selv i det spejlblanke vand. Ellers var det nu ikke fordi jeg så så mange fugle, men jeg kunne tydeligt høre storspover flere steder inde på engdragene eller i sivskoven. Det var lavvandet og sandbunden næsten afdækket ude i fjorden, og her gik der blandt andet store flokke af ryler. Rylen har altid mindet mig om en kommunal embedsmand - lille og undseelig og konstant med røven i vandskorpen!
Jeg nød solopgangen, men jeg gider altså ikke trætte læserne med endnu et billede af en solopgang, så det kan man se her i stedet for. Men på vej tilbage over dæmningen fangede jeg denne totalstemning i retning mod Oxholm-skoven. Klik eventuelt på billedet for at få det større.
Således ladet op var det en smal sag at hente rundstykker. Ved middagstid kørte jeg i lufthavnen. Mens jeg ventede på SK1214 oplevede jeg en veritabel flyveopvisning - ikke med F16'erne eller andet af det luftmilitære isenkram, som hører hjemme på flyvestationen. Derimod en gråkrage, som jagede to musvåger væk fra sit territorium. Her kunne krigsflyverne virkelig lære noget. Desværre har jeg ingen billeder af det, men med disse dejlige søndagsoplevelser i bagagen kunne jeg fuldt opladet vende næsen mod Nordnorge og en ny arbejdsuge.

Ha' det
Jesper

1 kommentar:

Nils g sagde ...

Dette var flott,du!