mandag den 26. oktober 2009

Weekend i vinkælderen

Vejret i weekenden fristede ikke just til udendørs aktiviteter.
Så er det jo godt, at der også er masser af ting at gøre indendørs. Lørdag gik jeg derfor og hyggede mig med at indrette en vinkælder i det lille hus på Øland. Nu er der ganske vist ikke nogen kælder under huset, men bag ved køkkenet er der et gammelt fyrrum, der sagtens kan gøre det ud for en vinkælder efter min beskedne målestok. For stort er rummet ikke - cirka en meter i bredden og to i længden. Men med loftsbjælker og rustikke pudsede vægge og et par stennicher, så det alligevel har et vist kælderpræg, går det nu nok an alligevel.
I første omgang havde jeg egentlig tænkt mig selv at udvikle et reolsystem, men efterhånden som jeg fik regnet lidt på konstruktionen, kom jeg frem til, at det ville blive lige så dyrt som et købt system.
www.vinopbevaring.com fandt jeg et canadisk system, RedRack, som så pænt og nydeligt ud og fuldt modulært opbygget. Oven i købet lykkedes det mig at få en pæn rabat på materialerne, som kom med posten dagen efter, at jeg havde bestilt systemet, så servicen var der sådan set ikke noget i vejen med.
Men nu havde jeg jo forestillet mig, at det var noget, der skulle samles med skruer eller lignende, sådan som vi kender det fra Ikea og Jysk, men sådan var det ikke. Det skulle samles med stifter eller søm. Faktisk tog brugsanvisningen det for givet, at man råder over en sømpistol, da reolerne er fremstillet af stenhårdt redwood, og at der i hvert modul skal sømmes flere end 60 gange.
Heldigvis har jeg en god bekendt (Jens - tidligere omtalt her) fra tiden i Grønland, som er sælger i et sømpistol-firma, så jeg lånte et sådant apparat - og gik i gang med arbejdet. Det havde nær kostet mig et par fingre, for det var ikke så nemt, som det lige ser ud at bruge sådan en sømpistol, men efterhånden fik jeg da rutinen. Og som det kan ses på billedet, er jeg kommet ganske langt i weekenden. Faktisk mangler jeg kun lige at montere nogle almindelige reoler og fodlister - så er jeg den lykkelige ejer af en lille vinkælder indrettet efter alle kunstens regler. Mon ikke jeg når det i den kommende weekend?
Og bagefter? Ja, så er der jo det hårde arbejde med at få fyldt reolerne med gode vine - og det bestemt ikke mindre hårde arbejde med at få drukket vinene. Nå, den tid, den sorg.

Ha' det
Jesper

2 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

Hej Jesper

Kunsten er ikke at have en vinkælder .. men at have vin i kælderen ..skål !

/Per

Jesper Hansen sagde ...

Hej Gissel

Ja, og det er heller ingen kunst at gå på værtshus. Kunsten består i at gå derfra!
Skål!