lørdag den 26. december 2009

Juletræet

Dette billede af et juletræ er intet mindre end en sensation!
For vi skal såmænd ikke så mange år tilbage, før jeg ville have forsvoret, at jeg nogensinde ville være den lykkelige ihændehaver af et vaskeægte dansk juletræ.
Det er der mange årsager til. Først og fremmest fordi julen grundlæggende jo er en kristen begivenhed, og jeg har altid haft det svært med religiøs fanatisme. Desuden havde jeg tidligere en tilbøjelighed til at blive træt af julen, inden den kom i gang. Jeg arbejdede jo en halv snes år i reklamebranchen - og der begyndte vi med planlægningen af julekataloger og lignende allerede midt på sommeren. Endelig er der den praktiske omstændighed, at jeg i mange år i Grønland har boet i små personale-boliger, hvor der ganske enkelt ikke har været plads til mere end en grangren i en vinflaske!
Men nu skulle det altså være. Dina og jeg og vort nye hus skulle være omdrejningspunktet i familiejulen. Så forrige weekend gik turen til Urbakken og et beskedent juletræ blev indkøbt. Samtidig overtog jeg mine forældres julegrejer og torsdag eftermiddag blev træet så pyntet - og det er da blevet meget pænt, når jeg nu selv skal sige det.
Det skyldes ikke mindst min håndarbejdssnilde søster, som gav en hjælpende hånd i nødens stund. Selve juleaften blev tilbragt sammen med hende - og første juledag kom så både min kusine, hendes mand og mine forældre til den traditionsrige juledags-frokost. For mine forældre blev det en lidt længere tur end planlagt, for da de skulle hjem, måtte vi se i øjnene, at vi var sneet inde. Heldigvis har vi plads til sådan et par husvilde julerejsende, hvilket vel egentlig er kernen i julebudskabet.
Og således blev det jul i det lille hus på Øland!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: