søndag den 14. februar 2010

Spor i sneen

Søndag morgen var jeg tidligt oppe. For på trods af frost og sne er fuglene begyndt at synge - og netop i dag var der et fantastisk leben. Der var virkelig hormoner i luften - og faktisk kunne Hans Otto Bisgård forleden afsløre i sit daglige naturkalender-indslag i natradioen, at rågerne allerede nu i midten af februar danner par. Efter fuglesangen søndag morgen at dømme er det nu ikke bare rågerne, der er gået i gang.
Jeg gik en tur rundt i haven. Tidligere på vinteren har jeg set rævespor - og i dag var der tydelige harespor. Harens "delfoler" og meget karakteristiske spor var overalt i sneen. Det er meget sjovt at se, men jeg må indrømme, at det nu også bekymrer mig lidt. Harerne skal helst ikke få for meget smag for haven - for så bliver vi bare alvorligt uenige til sommer, når jeg skal have gang i grøntsagerne.
På min tur rundt i haven fandt jeg også et meget tydeligt spor efter en homo sapiens, som havde sat sin tydelige fært i sneen. Det har helt tydeligt været en han, da sporene var afsat fra altanen i første sals højde i østenden af huset. Og når man tænker på, at vi havde fest i fredags, er der vel egentlig ikke noget mærkeligt i det. Jeg takker for det beskedne bidrag til gødskningen af haven.
Forresten er det noget af det første, grønlandske børn lærer - altså at man ikke skal spise gul sne! Det er et ganske fornuftigt råd og en god leveregel.
Som jeg nævnte tidligere, så er der ved at komme gang i fuglenes forårsfornemmelser. Så hvis ellers jeg når det, tror jeg, at næste weekends projekt må blive at bygge fuglekasser - og sætte dem op. Jo tidligere de kommer op, jo større er sandsynligheden også for, at de vil blive brugt.
For visse fuglearters vedkommende kan en hård vinter tolde op til 90 procent af bestanden, så der vil blive god brug for redepladser i den kommende sommer. I weekenden har jeg forresten udover de sædvanlige gæster ved fuglebrættet set både blåmejse, sumpmejse, duehøgen og en ugle af ikke nærmere bestemt race - desværre uden at have billeder af dem.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: