torsdag den 18. marts 2010

En god dag















Det har været en af de dage, hvor Norge har vist sig fra sin allersmukkeste side. En af de dage, hvor jeg tilgiver nordmændene alle deres skøre påfund, deres mangel på pli og opdragelse, deres blinde tro på det gode i menneskene, og at staten altid har ret. Det har sågar været en af de dage, hvor jeg har kunnet mobilisere en vis forståelse for, at folk står på ski.
Det startede lige fra morgenstunden med høj solskin. Vi har de seneste dage fået adskillige centimeter puddersne, det var vindstille og temperaturen har hele dagen ligget ganske bekvemt på et par graders frost.
Det er lige til at holde ud - og så er det jo smukt som i en turistbrochure. Så er det pludselig, at det er alt besværet værd. På polarinstituttet blev der afspadseret i stor stil. For ægte nordmænd er en sådan dag jo ikke til at stå for. Så er det bare frem med skiene. Allerede da jeg kørte på arbejde i morges, var der skiløbere - bogstavelig talt midt inde i byen.
Efter fyraften kørte jeg en tur på Kvaløya og fangede et par stemninger på Ixus'en. Min 40D nærmer sig de to år - og er til eftersyn inden garantiens udløb.
Men hvor længe var Jeppe i baronens seng? I hvert fald fik det gode humør et ordentligt hak nedad, da jeg stoppede ved en p-plads der, hvor løjpen til Straumsbukta begynder. For her - midt ude i Guds fri natur - er der - jeg havde nær sagt selvfølgelig - en parkeringsautomat. Det er simpelthen fantastisk, at det kan lade sig gøre! Reelt er det jo en skat på skiløb - og for en nordmand er det jo næsten det samme som skat på sex! Jeg forstår ikke, at der ikke er nogen, som laver en rask lille revolution og skyder et par politikere - det ville da være sket i de fleste andre normale lande i verden. Der må dog være grænser for, hvad man skal betale for - og så i et land, der er 10 gange så tyndt befolket som Danmark. Her bør det da være en menneskeret at gå ud i naturen - uden at man skal betale for det!
Det gode vejr vil i følge meteorologerne holde weekenden over - men jeg tager nu til Øland for en sikkerheds skyld.

Ha' det
Jesper

P.s. Måske det var en ide at blive i Norge alligevel? Jeg læser netop i Stiften, at Vesthimmerlands kommune ved et uheld har fældet 35 18-års asketræer på hovedgaden i Vegger. Den kommune opfører sig da som en tumling og viderefører mange af de stolte traditioner fra den hedengangne Farsø kommune. Sagt på godt nordjysk: De kan ikke stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele!

Ingen kommentarer: