tirsdag den 9. marts 2010

Hundene i Jakobshavn

Dette indlæg er redigeret 13. marts 2010. Billederne til historien er nu lagt ind som et webalbum fra Picasa. Jeg har desværre ikke fået "repeat autoplay" til at virke i blog-visningen.
Men - hvad der også er en meget bedre ide - du kan se billederne i stor stor størrelse ved simpelthen at klikke på billedet, hvorefter Picasas webalbum åbner i et nyt skærmbillede. Klik på diasshow for at se billederne - og her virker repeat autoplay. Du kan desuden få billederne vist i "full screen" ved at klikke på F11. Klik også F11 for at komme tilbage til normal skærmmodus.


Der er mange hunde i Ilulissat. Faktisk lige så mange, som der mennesker. Naturligvis - for vi er midt i slædehundedistriktet.
Den grønlandske slædehund er en stor, stærk hund med et tydeligt slægtskab til ulven. Blandt andet foretrækker slædehundene at kommunikere gennem hyl og ikke ved at gø, som danske køkkenhunde har for vane.
Jeg har taget rigtig mange billeder af dette flotte dyr, som absolut ikke hører hjemme i dagligstue - og som gennem århundreder har været en af de væsentligste forudsætninger for menneskelig aktivitet og overlevelse på disse kanter. Jeg ville gerne have præsenteret billederne - for mange af dem er ganske flotte - i et slideshow - men internettet er altså tungt at arbejde med i Grønland, så jeg har simpelthen downsizet billerne og lagt dem i en lille film - foreløbig.
Når jeg kommer hjem i weekenden vil jeg så prøve at se, om ikke jeg kan lave en flottere præsentation.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: