søndag den 7. marts 2010

Søndag i Skagen

Vi benyttede det gode senvintervejr søndag til en smuttur til Skagen.
Frokosten blev - i ægte Skagensånd - indtaget på Brøndums Hotel. Dina valgte en hønsesalat, som efter hendes mening var både velsmagende og tilstrækkelig til en frokost.
Jeg valgte to stykker - troede jeg - traditionelt dansk smørrebrød. Et med fiskefilet og et med rejer - det var jo Skagen.
Fiskefiletten - to styk - blev serveret med rugbrød og hjemmerørt remoulade og smagte simpelthen himmelsk. Nye tider har dog holdt sit indtog i køkkenet, så fiskefiletterne var garneret med en betragtelig mængde balsamicovendt salat.
Det samme gjaldt i øvrigt også rejerne, som jeg er noget mere forbeholden over for. Det smagte godt - bevares - men det var altså henkogte rejer. Jeg synes godt, at man kan tillade sig at forvente friskpillede rejer i Skagen - i hvert fald på et bedre spisested som Brøndums. Den traditionelle rejemad bliver normalt serveret på franskbrød - men her var det altså et eller andet moderne italiensk brød, der som bekendt ofte er mere sejt end sprødt. Jeg har ikke noget imod, at man piller ved traditonerne, men det kræver omtanke, indlevelse og pli - og skulle gerne vende måltidet til noget bedre. Det synes jeg ikke rigtig lykkedes her.
Efter frokosten blev det naturligvis til et besøg på Skagen Museum, som netop har indviet en sal udformet så originalt som muligt, og som forestiller krostuen på Brøndums i Skagens glansperiode i forrige århundrede. Blandt andet med den berømte billedrække oppe under loftet med portrætter at alle kunstnerne. En rigtig flot nyskabelse.
Ellers blev det til lidt planløst kiggeri rundt i museets sale. Spørger man mig direkte, om jeg foretrækker Ancher eller Krøyer, vil jeg altid svare Krøyer. Jeg elsker hans lyse, meget præcise stil, men af en eller anden grund kan jeg ikke se et originalt Ancher-billede uden at komme til at stortude. Sådan gik det selvfølgelig også, da vi kom ind i salen med Anchers døde fisker på endevæggen. Desværre er det sjældent, at man ser kunst, som i den grad rammer ned i urfølelserne!
En herlig søndag i Skagen. I morgen går turen til Ilulissat, hvis ellers Air Greenland flyver efter planerne. Imaqa!

Takuss'
Jesper

Foto: Skagen Museum

Ingen kommentarer: