lørdag den 24. april 2010

Røget isbjørn















Fredag aften bød restauranten på Hotel Hvide Falk i Ilulissat på en virkelig specialitet - røget isbjørn - som forret til dagens menu.
Isbjørnen var blevet skudt i Aasiaat for en uges tid siden, og kokken på Hvide Falk havde fået fat i filetten, som han havde røget - hvilket jo er en ganske normal håndtering af filet. Tynde skiver blev serveret på en urtebund med balsamico - og det er der jo heller ikke den store nyhed i.
Men det er jo bestemt ikke hver dag, man bliver tilbudt isbjørn, så det skulle da prøves. På trods af mine næsten femten år på den store ø, har jeg nemlig aldrig smagt bamse før. Desværre - eller heldigvis - var der ikke noget specielt bjørneagtigt ved smagen. Det var vildt-kød, som det også tydeligt fremgår af farven, og det smagte også dejligt med vildt-smagen intakt. Men som sagt - jeg fandt ikke, at denne specialitet ellers var særlig speciel i smagen.
Men isbjørnejagt er en del af den grønlandske kultur - og foregår under en streng regulering, så uanset hvad velmenende dyreværnsorganisationerne måtte mene, finder jeg det helt i orden. Selvfølgelig skal vi høste af naturens overskud - også selv om det er en sød, lådden bamse, det drejer sig om. Og jeg spiser gerne isbjørn igen.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: