lørdag den 5. juni 2010

Gang i grillen

Det fine vejr fredag måtte selvfølgelig ende med grill til aftensmad. Hvidløgs-frankfurter, spareribs og salat med hjemmelavet senneps-dressing og et par flasker rødvin. Det er nu ikke så ringe!
Men skal jeg være helt ærlig, så har jeg det en lille smule svært med moderne grill-briketter. Hverken tændvæske eller tændblokke synes at bide på dem. Jeg tabte tålmodigheden og lavede et fint lille bål med lidt optændingsbrænde og smed så briketterne oven på. Det virker - man er vel gammel spejder.
Og når så al grillmaden er fortæret og aftenroen sænker sig over haven, så kan man jo fortsætte med et lille lejrbål, mens solen går ned og myggene kommer frem.
Jeg har gemt grenene fra de par træer, vi har fældet - og de er perfekte til sådan et lille, kontrolleret lejrbål i grillen. De er ganske tørre og udvikler kun lidt røg.
Men det er måske i virkeligheden en fejl. For i dag lørdag sidder jeg så og kæmper med en masse myggestik. Havde der været lidt mere røg, havde det måske holdt myggene væk.
Nu skulle man måske tro, at jeg er fuldstændig immun over for myggestik efter de mange år i Grønland og Nordnorge, men det er ligesom det kræver en vis tilvænning at aktivere immunsystemet - så de første myggestik hver sommer er faktisk ganske irriterende.
Der findes et hav af gode husråd mod myg og myggestik. De fleste har kun ringe effekt - men kan da aflede opmærksomheden fra problemet og på den måde virke. Er man meget påvirket af myggestik, findes der et glimrende antihistamin-produkt, Mildin, på apotekerne, som tager kløen. Jeg har brugt det et par gange på fisketure i Grønland, hvor jeg havde flere hundrede myggestik.
Forresten skal vi nok være glade for, at vi får et myggestik i ny og næ. Jeg har en gang oplevet to færinge, som måtte på skadestuen efter få timers ophold i Grønland. De blev simpelthen syge af myggestik, antagelig fordi der ikke findes myg på Færøerne.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: