onsdag den 2. juni 2010

Generationsskifte















Nu er det sikkert. Forårets fuglekasse-kampagne i haven er en succes.
Mandag fik jeg dette glimt af en skovspurv-unge, som bliver fodret i redekasse-hullet på en af de fem fuglekasser, som jeg satte op for et par måneder siden. Vi har jo nok haft på fornemmelsen, at der er liv i kasserne, men dette billede her er altså første gang, vi ser en af ungerne.
Og det er jo et sandt generationsskifte, som vi ser på billedet. Ikke nok med at ungen får sin mad, men med en ynglealder på et år og en gennemsnitslevealder på sølle fire år, er der stor sandsynlighed for, at det allerede næste år er ungen, som fodrer sit afkom i hullet!
Skovspurvene, som vi har ganske mange af i haven, kom altså først med deres unger. Men jeg forventer, at vi i den nærmeste fremtid også vil kunne præsentere afkom af blåmejser og musvitter i fuglekasserne.
Derudover har vi et sumpmejsepar, som åbentlys har parret sig adskillige gange i haven, men altid når kameraet har været slukket. Sumpmejserne driller mig også, fordi jeg faktisk ikke kan finde ud af, hvor de har deres rede. Men lad os nu se - kommer der unger, skal jeg nu nok få billeder af sumpmejserne også. Rent statistisk er der nu ikke noget at sige til, at vi ser mere til skovspurvene end til sumpmejserne. Der er cirka 600.000 ynglende skovspurve-par i Danmark mod sumpmejsens sølle 10.000.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: