lørdag den 31. juli 2010

Brændt lakrids

Efter at vejret den seneste måneds tid mest af alt har været til udendørs sommersysler, så bød fredag på regn og rusk - kort sagt en dag, hvor det var allerbedst at være indendørs.
Jeg benyttede lejligheden til at kæle lidt ekstra for aftensmaden og blandt andet byde Dina på en lille dessert-overraskelse. Det er bestemt ikke hver dag, at vi får dessert, men jeg holder meget af at lave disse usunde kaloriebomber, der kan få englene til at synge.
Det blev til en variant over créme brûlée, som jeg ellers betragter som en lidt vulgær og kedelig dessert, hvilket især skyldes, at man fik den overalt i de tre år, jeg arbejdede i Norge. Så når det nu skulle være, så skulle det i hvert fald ikke være den slagne opskrift. Jeg gjorde ganske enkelt det, at jeg skiftede vanillen ud med lakridspulver. Også lidt vulgært måske, men ganske overraskende - jeg havde nemlig ikke fortalt Dina om mine planer. Her er så opskriften på fire portioner créme brûlée med lakrids. Varm en halv liter fløde. Imens rører du fire æggeblommer, 100 gram sukker og en-to teskeer lakridspulver sammen. Når fløden er varm, men ikke kogende, røres hele baduljen sammen og hældes i serveringsskåle. Det bages i vandbad en halv times tid i ovnen ved 150 grader. Efter bagningen skal det køles ned i køleskab. Inden serveringen drysses med et tyndt lag rørsukker, som karamelliseres med en créme brûlée-brænder. (Har du ikke sådan en i køkkenet, kan en almindelig gasbrænder til ukrudt såmænd også bruges, men så skal du nok gå udendørs med det! Du kan også bruge ovnens grill-element, men det er den dårligste løsning, for det varmer hele desserten.)
Til hovedret denne fredag aften serverede jeg stuvet spidskål med skinke. Det er sådan en rigtig sommerret, som smager drøngodt. Snit spidskålen og kog den i lidt letsaltet vand under låg i ti minutter. Lav en smørbolle og hæld kogevandet på. Tilsæt lidt mælk for at farve sovsen ordentlig hvid og krydr med lidt friskkværnet peber. Kom den kogte spidskål i sovsen og giv det hele et opkog inden serveringen.

Velbekomme
Jesper

Ingen kommentarer: