søndag den 26. september 2010

Kom majs, du søde milde...















Majs er blevet en almindelig afgrøde i Danmark. Siden begyndelsen af halvfemserne er arealet med majs blevet ti-doblet og udgør nu knap 200.000 hektar.
Det er en udvikling, som er sket på bekostning af især foderroer og sukkerroer. Udviklingen er en meget konkret følge af klimaændringerne og en almindelig udvikling, hvor man har har forædlet majsen, så der er fremkommet sorter, som er specielt egnet til det danske klima.
Majs har nogle særlige egenskaber, som gør planten bedre end korn til at modstå tørke og lange varmeperioder.
Den majs, som netop i disse dage står højt og flot på de danske marker bliver især brugt til ensilage - altså som foder, men majs bruges også til fremstilling af bioenergi.
Majs er en populær afgrøde over det meste af verden - og takket være majs er den vestlige forbruger blevet beriget med kulinariske højdepunkter som corn flakes og popcorn. Majs er også en yndet ingrediens i fremstillingen af billigt øl.
Personligt bryder jeg mig ikke særlig meget om majs - jeg bryder mig hverken om konsistensen eller smagen. Når det kommer dertil, synes jeg meget bedre om roer. Men Maizena - altså majsmel - har nogle fine egenskaber til fremstilling af saucer - og der bruger jeg det. Jeg har også en gang i Korea smagt majsvin, som er utroligt læskende - omend en noget stærk vin, som med 16 - 18 procent skal omgås med forsigtighed.
Desuden synes jeg, at landskabet med majsmarkerne bliver noget kedelig at se til - i hvert fald sammenlignet med de traditionelle bølgende kornmarker. Jeg kan imidlertid ikke sige mig fri for en vis fascination af planten, der vokser ganske voldsomt i en kort vækstperiode - og desuden yder de høje planter et godt skjul til mange dyr. Som det ses, kan det faktisk også lade sig gøre at lave nogle flotte billeder af majs.
Men uanset hvad jeg end måtte mene om majs, er der ingen tvivl om, at det er en plante, som er kommet for at blive i Danmark - og den vil sikkert også blive endnu mere udbredt i de kommende år.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: