onsdag den 1. december 2010

Blå kærhøg















Onsdag eftermiddag bød på høj, flot vintersol og blå himmel - og jeg benyttede lejligheden til en tur ned til Ølandsdæmningen.
Her var jeg så heldig at få et glimt af en blå kærhøg, som afsøgte Ulvedybets rørskove for føde. Jeg mener ikke at have set en blå kærhøg før, så det var lidt af en oplevelse. Ja, faktisk var det først, da jeg kom hjem, at det gik op for mig, at der var tale om denne ornitologiske raritet. Jeg tog billederne af denne sky fugl uden nøjagtig at vide, hvad det var, jeg fotograferede. Jeg var sådan set ikke i tvivl om, at det var en høg af en slags, men lige nøjagtig hvilken type, måtte jeg ty til fuglebogen for at fastslå.
Og det viste sig altså, at det var en blå kærhøg. Hunnerne og ungfuglene har en meget karakteristisk hvid overgump, som ses tydeligt på billederne, der ellers er taget på betydelig afstand. For en sikkerheds skyld holdt jeg oplysningen op mod DOF-databasen, der oplyser, at der er blevet set to blå kærhøge i området inden for den seneste uge.
Blå Kærhøg har siden fyrrerne kun ynglet uregelmæssigt i Danmark, men den er en almindelig trækfugl om foråret og efteråret. Desuden er arten en ikke helt ualmindelig vintergæst i landet. Den lever af gnavere og småfugle.
Den blå kærhøgs foretrukne yngleområder er store eng- og moseområder uden for megen menneskelig aktivitet - og det var netop den slags natur, der kom under plov i forbindelse med de store afvandingsprojekter i første halvdel af forrige århundrede - for eksempel netop området her ved Gjøl og Øland.

Jesper

Ingen kommentarer: