tirsdag den 18. januar 2011

Det spirer derude















De seneste dages lune vejr har rigtig givet blomsterløgene forårsfornemmelser - og de spirer nu på livet løs.
Det er nu nok lidt tidligt, for vi skriver jo stadig januar - og den hårde vinter kan hurtigt komme igen og vare lige til midten af april. Meteorologerne har da også allerede varslet frost igen fra i nat, så de små spirer af krokus, påskeliljer og andet godt risikerer nemt at få frosset toppen af.
Heldigvis opfordrer det dejlige vejr til udendørssysler. Derfor tog jeg i dag øksen og afgrenede juletræet. Kvistene har jeg nu lagt ud på jorden på de mest udsatte steder for at give lidt stillestående luft omkring spirerne. Mange steder er jorden nu stadig frossen, så det er heldigvis kun de steder, som er i direkte sol, der byder på den helt store løgaktivitet.
Men efter sådan et par forårsagtige dage er der nu ingen tvivl om, at det vil blive lidt af en nedtur, hvis vinteren vender tilbage for fuld kraft. Omvendt kan jeg jo ikke sige mig fri for at holde meget af nyfalden sne, så måske jeg får min lyst styret, inden det bliver rigtigt forår.
Under alle omstændigheder kan vi her på egnen trøste os med, at dagen nu er tiltaget med 53 minutter siden vintersolhverv - og da hovedvægten af den tiltagende dag ligger om eftermiddagen, kan det i hvert fald allerede nu mærkes tydeligt!


Jesper

Ingen kommentarer: