tirsdag den 4. januar 2011

Solformørkelse 2011















Jeg kan næsten ikke få armene ned - fordi det lykkedes at tage dette billede.
Egentlig havde jeg opgivet at fotografere dagens solformørkelse. Det havde været skyfrit det meste af natten, men i takt med lysningen skyede det også til - og i radioen var der ikke meget trøst at hente i de minutiøse skildringer af vejret i timen op til solformørkelsens kulmination kl. 9.29 - sølle 28 minutter efter solopgang.
Jeg fulgte dramaet fra altanen i herreværelset - og lige før klokken ni opdagede jeg en lille sprække i skyerne helt nede ved jorden. Jeg røg afsted med raketfart til Kokkedal Enge - for der ved jeg, at det er godt at fotografere solopgange på denne tid af året - og ankom tidsnok til at få dette billede i kassen, cirka 10 minutter før kulminationen.
Få minutter efter var der intet at se. Solen var opslugt af skyerne - ikke af månen - og det er der jo ikke megen sjov ved.
Det er sådan en oplevelse, der giver fotografen "bukkefeber" - også selv om det faktisk er anden gang i mit liv, at jeg med nød og næppe får taget et billede af en solformørkelse.

Jesper

1 kommentar:

Lyngby sagde ...

Fint skud af solen - eller noget af den..