torsdag den 17. februar 2011

Forårstegn i snevejr
















Den store Vinterfugletælling sluttede i weekenden - og blev på mange måder en lidt tam affære på grund af det forholdsvis milde, men også temmeligt regnfulde og blæsende vejr.
Det betød, at der var lidt langt mellem snapsene - men enkelte højdepunkter var der alligevel. Blandt andet da jeg på kyndelmisse så to stære - og det er jo et sikkert forårstegn.
Men efter at vinteren igen har bidt sig fast med masser af sne her på egnen, skal jeg da love for, at der er kommet liv i haven. I dag havde jeg blandt andet besøg af stæreparret igen - og denne gang satte de sig til rette på mit foto-foderbræt, så jeg kunne få et ordentligt billede.
Men mest glad er jeg nu for, at det endelig ser ud til, at gulspurvene har fået øjnene op for min have. Det har længe irriteret mig, at der kun få hundrede meter fra parcellen findes mange eksemplarer af denne smukke fugl, mens den af uransagelige årsager holdt sig væk fra lige nøjagtig min grund.
Men onsdag gik der - om jeg så må sige - hul på bylden og på et tidspunkt observerede jeg hele fire gulspurve på en gang. De holder sig helst på jorden eller i træerne og har endnu ikke vovet sig ind på fuglebrættet, når jeg har kameraet tændt - men det skal nu nok komme.
Ellers har jeg i dag også set en sortmejse - for anden gang nogensinde på grunden, og tirsdag havde jeg på et af foderbrætterne fem han-dompapper på samme tid - plus et par hunner, så det var et ganske imponerende syn.
Den store Vinterfugletælling er som sagt slut. I skemaet nedenfor kan du se mine observationer over en måned. Klik på skemaet for at få det i en læsbar størrelse.















Jesper

Ingen kommentarer: