søndag den 27. marts 2011

Gin og tonic

Gin og tonic er en klassiker inden for den ædle drinks-kunst.
Drinken blev opfundet af englænderne i malaria-befængte dele af imperiet i begyndelsen af 1800-tallet, fordi man havde fundet ud af, at kinin, som er det stof, der giver tonic den bitre smag, har en forebyggende effekt på malaria.
Gin og tonic var et sikkert hit lige fra fødslen - forståeligt nok. Her var der en alkoholisk drik, som man kunne indtage for helbredets skyld. Men medvirkende årsag har nu nok også været, at den faktisk smager helt godt. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet, at folk siger nej til en gin og tonic - eller djii'ntii, som den kaldes blandt de dumsmarte.
Den er forresten også så nem at lave, at de fleste kan være med. Et skvæt gin hældes i et glas, der tilsættes isterninger og tonic efter behag, og endelig pyntes der med en lemon- eller citronskive.
Det sværeste er sådan set at finde ud af, hvilken gin der skal bruges. I dag bruger langt de fleste Bombay Saphire - og det er faktisk lidt forkert. For Bombay Sapphire er et nyt mærke udviklet af Bacardi-koncernen, der først kom på markedet i 1987 - og som netop har det indisk-inspirerede navn for at skulle sælges til brug i gin og tonic. Her i huset lader jeg gæsterne selv vælge mellem Bombay Sapphire, Tanqueray og Beefeater.
De to sidste mærker er udviklet i England i henholdsvis 1820'erne og i 1930 - og således mere autentiske, hvis man skal have en G&T, som den blev lavet i imperiets storhedstid. Smagsmæssigt er der ikke den store forskel på de tre mærker, der alle foruden enebær er tilsat op imod en halv snes forskellige urter, heriblandt kvan og koriander.
Gin og tonic er også vore dages flyversjus. Når man flyver på de lidt længere distancer, og det ikke er lavpris, bliver man sædvanligvis altid budt på en sjus inden middagen. Det sker selvfølgelig også, når man flyver til Grønland - og i min omgangskreds er det tradition, når veteranerne fra Grønland mødes, at vi altid starter sammenkomsten med en gin og tonic - så er vi ligesom allerede på vej til Grønland igen.

Jesper

3 kommentarer:

Margot sagde ...

Den beste gin er tilfeldigvis fra min nye by! Jeg har prøved det, og en kan stole på at det er ikke så verst i det hele tatt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Gin

Jesper Hansen sagde ...

Hej Margot
Jeg tror på dig - og din kommentar viser virkelig, hvor vigtigt det er med lokalkendskab. Jeg skal huske og købe en flaske Plymouth Gin næste gang, jeg kommer til byen.

Jesper

Margot sagde ...

Jeg gleder meg på dommen din! Og hvis du velger å kjøpe det i den selve destilleriet, må du si fra! Kan vi vel feire det med et øl...