søndag den 26. juni 2011

En nat i Zoo
















Godt 1300 spejdere fik i weekenden en oplevelse af de sjældne - og noget at fortælle, når de bliver gamle. De var på spejderlejr i Zoologisk Have i Aalborg - mellem tigre, løver, zebraer og elefanter.
Lejren var arrangeret af DUKA - de samvirkende uniformerede korps i Aalborg - og var et stykke praktisk formidling af naturen på et lidt større plan end normalt. Underholdningen til lejrbålet var blandt andet lagt i hænderne på Sebastian Klein - kendt for sine børne-naturudsendelser i fjernsynet.
Spejderne satte deres præg på haven og havde det sjovt - selv om det gav mange praktiske problemer, fordi zoo havde almindeligt åbent samtidig, og netop den første weekend i sommerferien byder traditionelt på mange besøgende i den turistattraktion, som zoo også er.
Selve lejren lå på savannen - og det var først muligt at slå telt op, efter at dyrene var lukket ind kl. 18.30. Til gengæld skulle pladsen så også være ryddet igen kl. 8.30 søndag morgen, når dyrene skulle ud. Det gav en presset tidsplan og desuden gjorde den begrænsede plads det umuligt at have de traditionelle bål til madlavning, så tingene måtte gøres på en lidt anden måde, end det er normalt på en spejderlejr.
Jeg var med i en gruppe fra Sct. Georgs Gilderne, som organiserede forplejningen på lejren. Normalt står ungerne jo selv for den slags, men det kunne altså ikke lade sig gøre, så det foregik på god, gammeldags kantinevis, hvor de 1343 spejdere defilerede forbi nogle borde, hvor de så fik maden serveret. Vi havde nøjagtig en halv time til operationen lørdag aften og igen søndag morgen, men det lykkedes takket være en god portion manpower og så lidt praktisk organisationstalent.
Jeg har forresten altid ment, at det er noget overflødigt pjat at sove i telt om sommeren. Det er meget bedre bare at rulle soveposen ud, når man får lyst til at sove. Og det glædede mig meget at se, at en enkelt patrulje fra Aabybro deler min holdning og sov under åben himmel - midt på savannen i Aalborg.
Den umiddelbare reaktion fra lejrledelsen søndag middag lød på, at arrangementet havde været en succes - og at man vil forsøge at gentage DUKA-ZOO til næste år. Jeg synes selv, at det var en festlig oplevelse, så jeg står nok også klar ved gullasch-kanonen til den tid. Og så tager jeg selvfølgelig soveposen med - og ruller den ud ved siden af isbjørnegrotten. Det er jo min savanne.

Jesper

Ingen kommentarer: