fredag den 30. september 2011

Høj karse















Solsikkerne har ladet vente på sig i år. Faktisk var vi ved helt at opgive dem. Men de seneste dages varme har nu alligevel fået gang i denne kæmpeblomst, som er en fryd for øjet i enhver have.
Nu skal det altså også med, at det åbenbart er en meget velvoksen art af solsikkerne, vi har fået fat i. For i hvert fald er planterne næsten dobbelt så høje, som dem vi havde sidste sommer.
Over tre meter i højden for højestes vedkommende. Så selv om det ikke ligefrem er et kæmpedrivhus, vi har, synes det alligevel næsten mikroskopisk sammenlignet med solsikkerne.
De store planter får mig til at tænke på 70'erne, hvor det var moderne at tale om bred ymer og knæhøj karse - og selv om solsikker ikke lige er karse, så er de her i hvert fald karse af den mest knæhøje slags, når jeg selv skal sige det - ganske ubeskedent.
Solsikkerne står i et hjørne af haven, hvor jeg de sidste par år har haft porrer. Men det skal være slut nu, for dels er jorden netop her vist ikke den allerbedste, dels er der ikke så meget sol. Jeg har plantet en række asparges i den temmelig sandede jord, som er det rene kræs for netop asparges - og om et par år skulle det så gerne give friske asparges. Desuden er det planen, at jeg vil have en røgeovn på stedet. Den skal have røg fra den udepejs, som jeg er ved at bygge i det allerbagerste hjørne af haven - og som lige kan skimtes i baggrunden af billedet.
Pejsen og røgeovnen vender jeg tilbage til, når der kommer rigtig gang i byggeriet - nu skal solsikkerne først blomstre af, og vi skal have samlet frøene til vinterens fugle. For selv om solsikerne nu står i fuldt flor, så er der kun kort tid til, at vi kan begynde at forvente nattefrost - og hvis det går ligesom sidste år er der kun halvanden måned til den første sne. Så bered Jer - vinteren er nær.

Ingen kommentarer: