mandag den 19. september 2011

Og så var der dans bagefter...

Mandag aften var jeg - som så mange gange før - ude at fortælle lidt om Grønland.
Denne gang var det Ældresagen i Pandrup, som havde inviteret til Grønlandsaften. Det blev en lidt speciel oplevelse. For ud over undertegnede havde man også inviteret den populære, lokale musiker Peter Grønlænder.
Peter og jeg havde i forvejen aftalt, at jeg ændrede lidt i mit foredrag og undervejs fortalte lidt om kunstneren Hans Lynge og rockgruppen Sume, der begge har sat sig uudslettelige spor i den grønlandske musiktradition. Fortællingerne var selvfølgelig afsæt til, at Peter spillede lidt, så nu kender Ældresags-folkene i Pandrup både den grønlandske forårssang Nuilersup Qilaap og 70'er-protestsangen Qalloorimmi Ilinnersiorata.
Efter foredraget skulle de muntre Ældresags-forkæmpere i Pandrup have sig en svingom og Peter Grønlænder bød blandt andet på populær folkelig grønlandsk dansemusik. Det blev helt sikkert en foredragsaften, som var lidt anderledes, end jeg er vant til - men jeg synes da, at det var en rigtig god ide, som jeg gerne gentager.
Nu ville jeg jo godt have bragt lidt lyd fra denne spændende aften, men det kan ikke lade sig gøre. Til gengæld har jeg fundet Sume og Qalloorimmi Ilinnersiorata på YouTube.



Ingen kommentarer: