fredag den 28. oktober 2011

Røget laks

Så er den første omgang røget laks af egen produktion færdig.
Efter en samlet røgetid på 16 timer kom det store sandhedens øjeblik - kan jeg mon hamle op med de professionelle?
Selv synes jeg, at det er lykkedes helt godt. Men det har nu alligevel været spændende at uddele lidt smagsprøver rundt omkring i omgangskredsen.
Nu skal man selvfølgelig ikke altid tage kommentarerne for gode varer - folk er jo høflige - men ellers er resultatet af den lille rundspørge indtil videre, at det nu ikke er så ringe endda.
Så jeg har bestemt ikke opgivet modet, men fortsætter anstrengelserne. Næste gang overvejer jeg, om vi efter en neutral bøgerøgning måske skal prøve noget mere avanceret - for eksempel lyng eller enebærrøgning.
Faktisk har jeg så meget mod på den opgave, at jeg torsdag snakkede med skovløberen i Tranum Klitplantage for lige at høre, om der var nogle bestemte steder, jeg skulle tage lyngen. Her var svaret, at jeg ville gøre dem en stor tjeneste, hvis jeg bare vil tage den gamle lyng - for det er nu engang sådan, at lyng ikke kan gro, hvis ikke den bliver klippet en gang i mellem. Så når vi en gang får tid, må vi nok en tur op i plantagen...

1 kommentar:

papagreenfoto sagde ...

hej Jesper

du må se at få fat i nogle gode torsk og så koldrøge dem , det er virkeligt en delikatesse