søndag den 19. februar 2012

Isbjerge i Limfjorden















Jeg har set mange isbjerge - eller isfjelde som jeg foretrækker at kalde det - i mit liv. I Grønland naturligvis, mens også ved Svalbard, Baffin Island og endog så langt mod syd som Newfoundland.
Men her søndag eftermiddag kan det nok være, at jeg gloede lidt. For nu er der sørme også isfjelde i Limfjorden!
Eller sådan så det i hvert fald ud ved et hurtigt øjekast ud over Nibe og Gjøl Bredning. Det lignede virkelig isfjelde - altså bortset fra at de stod stille og ikke fulgte vind og strøm, sådan som alle ordentlige isfjelde nu en gang gør.
Det skyldes naturligvis, at det ikke er isfjelde, men derimod nogle gevaldige isskruninger omkring et rev umiddelbart nordøst for Rønholm. Ved lavvande som i dag er vandstanden på det pågældende sted kun nogle få centimeter - og det har naturligvis fået isen til at skrue på stedet i forbindelse med de seneste dages tøvejr og hård vind.
Men sjovt var det nu alligevel - og Dina og jeg tog da en ordentlig tur ned ad Memory Lane - denne gang forklædt som Gjøl-Øland-dæmningen over Ulvedybet.

Vis stort kort
Revet nordøst for Rønholm ses tydeligt på Googles satellitbillede - og det ses da også tydeligt, at sejlrenden gennem Limfjorden slår et ordentligt sving for at komme forbi revet. Det har sikkert også et navn, men det har jeg altså ikke boet længe nok på Øland til at kende.

Ingen kommentarer: