søndag den 5. februar 2012

Panorama





Jeg sad søndag og legede lidt med PhotoMerge, som er en applikation til PhotoShop, og som bruges til at smelte flere billeder sammen til panoramaer.
Det er nemt og enkelt - og kræver egentlig bare lidt maskinkraft og lidt tid, for programmet laver hele arbejdet. Jeg er imidlertid ikke så vild med panorama-billeder - for i virkeligheden er det jo ikke virkeligheden, som de viser, men en konstrueret virkelighed. En konstrueret virkelighed der dog er ganske virkningsfuld, når man for eksempel vil vise det storslåede landskab med de uendelige flader af hævet havbund her på egnen.
Problemet ligger i, at det menneskelige synsfelt i virkeligheden er temmelig begrænset - stort set begrænset til det gængse 3:2 billedformat, som langt de fleste fotos her på bloggen også gengives i. Det problem har blandt andet ejendomsmæglerne løst ved hjælp af de såkaldte 3D-fotos, hvor man kan panorere rundt i et hus eller en lejlighed.
Sådan en løsning kunne faktisk være en flot gimmick til min hjemmeside. Jeg går ud fra, at det laves ved hjælp af en eller anden Flash-teknik, men ved desværre ikke lige hvordan. Så derfor: Hvis der er nogen af bloggens læsere, der ved, hvordan jeg kommer i gang med en sådan løsning - uden at det koster en bondegård - vil jeg blive taknemmelig for at høre nærmere.
På forhånd tak.

Ingen kommentarer: