søndag den 19. februar 2012

Vertol

Forleden dag, da jeg gik ude i haven, hørte jeg en helikopter.
Det er der for så vidt ikke noget mærkeligt i, da indflyvningen til Aalborg Lufthavns bane 08 går lige over parcellen. Men lyden var anderledes. Jeg kan bestemme de fleste helikoptertyper på vore breddegrader på lyden, og den her lød markant anderledes.
Da jeg kiggede op, fik jeg da også øje på noget, som jeg aldrig har set før. Desværre var det langt væk, så det blev kun til et halvdårligt foto - men silhuetten er nu ikke til at tage fejl af.
Det er en Boeing Vertol CH-46 - og det er bestemt ikke hverdagskost her på egnen. Vertol er karakteristisk med den store, horisontale halerotor. På langt de fleste helikoptere er halerotoren vertikal, men her er der altså en stor halerotor, som kører modsat hovedrotoren for at sikre balance i helo'en.
Umiddelbart tænkte jeg, at det var en svensker. Det svenske forsvar har brugt typen i mange år, og den er blandt andet kendt fra de spektakulære ubådsjagter i skærgårdene under den kolde krig. Et hurtigt opslag viste imidlertid, at svenskerne udfasede typen sidste år, så det udelukker mere eller mindre den svenske oprindelse.
Tilbage står så USA eller Saudi-Arabien, som er de eneste lande, der fortsat bruger typen militært. Og da det næppe har været en helikopter fra det Saudiske forsvar på vore breddegrader, gætter jeg på, at det var en amerikaner, sandsynligvis fra U.S. Marine Corps, der fortsat bruger helikopteren operationelt. Det er ellers en temmelig gammel svend, idet den er udviklet i slutningen af halvtredserne og blev produceret i årene 62 - 71.
Men sjovt at se sådan en sjælden fugl her på Limfjordens bredder.

Ingen kommentarer: