torsdag den 19. april 2012

Anemonen















Det var Kaj Munk, der i 1943 for tid og evighed skrev anemonen ind i den danske sangskat med ordene "Hvad var det dog, der skete?".
Kaj Munk beretter om den lille anemone, som han har hentet i den fede muld på sin fødeø, Lolland. Han har flyttet den lille, næsten undseelige blomst til Jyllands grus - og stik mod alle forventninger har anemonen overlevet og blomstrer den første dag i marts.
Nu skriver vi ganske vist ikke marts, men midten af april - men jeg vil alligevel gøre digterpræstens ord til mine. For jeg har nemlig også en anemone, som jeg planted der i fjor. Den er ikke hentet i Lollands fede muld - og dog er det tæt på.
Min anemone hentede jeg sidste år i mine forældres have i Farsø, hvor den har stået i en årrække. Men oprindeligt er det faktisk en anemone, som min far har haft med til Farsø fra sin barndoms have i Vordingborg - og det er da så tæt på Lolland, som man næsten kan komme.
Jeg har plantet den i rhododendron-beddet, hvor jorden er dækket af flis og kun har lidt sol om morgenen - så det er da på mange måder et lille under, at den lille, men farvestrålende plante ser ud til at trives i den ølandske sandjord.
"Mit vinterfrosne hjertes kvarts
det smelter ved at se det..."

Ingen kommentarer: