mandag den 21. maj 2012

Groenlandia

Tulipaner med grønlandsk islæt
















Tulipaner har altid fascineret menneskene - og rundt omkring bliver der eksperimenteret på livet løs for at frembringe nye typer og nye farvekombinationer. lidt mode er der også i det - det er mit indtryk at blå, lilla og bordeaux nuancer er meget moderne i øjeblikket. Det kan man tjekke, når supermarkederne sælger tulipanløg.

Sidste efterår gik jeg og rodede lidt i poserne med blomsterløg på tilbud ude i Bilka. Mellem de mange forskellige løg var der også en tulipan, som blev kaldt Groenlandia - og den slags kan jeg selvfølgelig ikke stå for.

Tulipanløgene blev plantet ude i haven, og vi har hele foråret spændt ventet på at se, hvad det nu var for noget - sådan nogle løg som har med Grønland at gøre.

Jeg har selvfølgelig også været på nettet og googlet mig frem til lidt oplysninger. Lidt skuffende er det måske, at sådan rent geografisk er tulipanens eneste tilknytning til Grønland navnet, som den har fået, fordi kronbladene har en lille lysegrøn blis mellem det lyserøde.

Det er en sen, høj tulipan - blandt de sidste blomstrende tulipaner i haven i år, og den står faktisk lidt i vejen, efterhånden som vi gerne vil have sommerblomster plantet i bedene. Men det er vigtigt for tulipanerne  - hvis de skal blomstre igen til næste - at de får lejlighed til at suge næring til sig, og derfor får de lov at stå en uges tid mere. Men så er det også slut med løgvækster i denne forårssæson.

I Grønland er det naturligvis anderledes. Ikke fordi jeg har set så mange tulipaner deroppe - men påskeliljer er der en del af i byerne, og de blomstrer først her til juni. Så nåede du ikke at blive træt af påskeliljerne i år, kan jeg bestemt anbefale en tur til for eksempel Narsaq og Qaqortoq i Sydgrønland, hvor man har mange års tradition for smukke haver.

Ingen kommentarer: