søndag den 2. september 2012

September-status

En lidt træls sommer

Der skal ikke herske tvivl om, at sommeren ikke er gået efter mit hoved. Mine forældres sygdom og død har trukket bisser, og jeg har bestemt ikke nået alt det, jeg gerne ville nå i haven. Specielt drivhuset og entreprenør-virksomheden har lidt under det, så agurker og tomater blandt andet ikke er blevet passet - og der er stadig et par store anlægsarbejder, der sikkert må vente til næste sommer.
For at bloggens læsere kan følge med i nogle af de ting, jeg tidligere har skrevet om, har jeg samlet nogle billeder, der viser den aktuelle status - her på tærsklen til efteråret.
Både spidskål og blomkål måtte gerne være større - men taget i
betragtning, at jeg ikke har fundet tid til at luge i kålbeddene,
er det her vistnok tilfredsstillende. På plussiden tæller også, at det er lykkedes
at holde kålen helt fri for kållarver, da alt er dyrket under net.
Rødkålen mistrives desværre - og jeg tror, at vi må finde os i
købe-rødkål til jul. Til gengæld står rosenkålen flottere end nogensinde.

Drivhus-tomaterne er ikke værd at skrive hjem om. Det er straffen
for ikke at passe dem. Til gengæld klarer frilandstomaterne sig
glimrende - og der er da dejlige, friske solmodne cherrytomater til et
par dage i disse planter.

Valnøddetræet, som jeg plantede sidste år, har desværre en frostskade og
deler sig i to stammer, så jeg må have fat i beskæresaksen her til efteråret.
Træet er af sorten Mountain View, der stammer fra Canada og ellers
tåler godt med frost. Sorten giver valnødder allerede i tidlig alder - og
 faktisk var der ansats til en enkelt nød i foråret. Desværre
tog frosten også den.
Tidligt på sommeren var georginerne meget plaget af snegle,
men nu står de da flot.

Høstblomsterne på kanten af det fremskudte dige kræver
 ikke megen pasning, så her går det godt.

Arbejdet med røgeovn, udepejs og fastgrill er noget forsinket
og ligner i øjeblikket mest af alt en Per Kirkeby-installation i en
af rundkørslerne ved Aars. Men røgesæsonen nærmer sig med hastige skridt,
 og murerarbejdet har første prioritet i den kommende måned. Realistisk må 

jeg nok regne med, at jordarbejdet først bliver færdigt til næste år.

En planlagt udvidelse af urtehaven og anlæggelse af et blomsterbed
ved parkeringspladsen kører nogenlunde efter planen. Blomsterbeddet
bliver færdigt i denne weekend, hvis ellers vejret arter sig.

Den planlagte nye og rollator-venlige indgang til huset er
slet ikke kommet i gang. Det kommer ukrudtet til gode.

Ingen kommentarer: