søndag den 6. januar 2013

Helligtrekongersaften

Grønlandsk humor

Min søde kone...
Egentlig burde jeg være lidt beskæmmet, fordi jeg må indrømme, at min kone holder af at forskrække de små børn i landsbyen.

Men da det ikke er ondskab, der ligger bag, er jeg slet ikke spor flov - men morer mig til gengæld. Og det lykkedes faktisk også Dina at overraske mig ret voldsomt her til aften.

Grønlandsk helligtrekongers-humor.
Baggrunden er en grønlandsk tradition, hvor børn klæder sig ud på helligtrekongersaften. De sminker sig også gerne, så de ser frygtelige ud - gerne i stil med de kendte tupilakker, der er en slags grønlandske voodoo-dukker, der skal kalde ulykker og andet skidt ned over ens fjender.

Jeg må sige, at det lykkedes Dina temmelig godt at se frygtindgydende ud - og efter hvad hun bagefter kunne berette fra en besøgsrunde hos naboerne, havde hun også vakt vild opsigt over alt, hvor hun kom frem. Ærlig talt - et smukt påfund på en småkedelig søndag aften midt i mørketiden.


Ingen kommentarer: