mandag den 3. juni 2013

Hjallerup Marked

Markedsøkonomiens Mekka

Hestene er hovedattraktionen på Hjallerup Marked.
For alle, der tror på kræfternes frie spil, initiativ og virkelyst, er Hjallerup Marked et mekka.

Her mødes udbud og efterspørgsel - og priserne fastsættes knivskarpt. I princippet er alt til salg - også den ellers uundværlige trailer som blev brugt til at køre varerne til marked.

Fra denne bod solgte jeg i weekenden
tøj til "Rigtige mænd".
På den baggrund er det egentligt lidt underligt, at jeg aldrig nogen sinde før har været på dette Nordjyllands ældste marked, hvor man siden 1744 har givet hinanden håndslag på en god handel.

En gang var det hestene, der dominerede omsætningen - men det har veterinære bestemmelser og nyfigne skattefolk forlængst sat en stopper for. Men stadig drives der denne weekend en livlig handel med heste på landsdelens p-pladser i skovene - og hestene er da også fortsat hovedattraktionen på markedet.

Men ellers så er markedet en sand magnet for alskens folk, der kan lide at handle, og man kan købe stort set alt, hvad hjertet begærer - inklusive hestefars og andre gode sager. Så søndag aften stod den på sønderjyske hestepølser fra Ulf i Fjerritslev her i det lille hus. Det var gode sager og bestemt ikke noget at kimse af.

Ikke alene var weekenden mit første møde med Hjallerup Marked. Det var også min debut som handelsmand.

Hjallerup Marked besøges hvert år af 200.000 mennesker
med næse for en god handel.
Jeg havde nemlig sagt ja til at hjælpe min gode ven Thomas, der ejer butikken "Rigtige Mænd" i Nørresundby. Her sælger han tøj i størrelse XL og derover til voksne mænd.

Han havde en bod med udsalgsvarer på Hjallerup Marked - og da jeg hylder princippet om, at alt, hvad der vejer under 100 kilo, er feminint, var jeg selvskreven til at give en hjælpende hånd med.

Dina viser her en trøje størrelse 10XL.
Jeg fornærmer næppe nogen ved at sige, at netop Hjallerup Marked er et ganske velvalgt sted at sælge tøj i store størrelser. For markedet er med sine pølser og bajere en hyldest til den livsglæde, som pietister og sundhedsapostle hver dag lægger for had i medierne - og markedet er ganske velbesøgt af folk med format.

Boden var en god markedsføring af butikken - og vi kom i kontakt med mange mennesker, der alle kunne fortælle en historie om, hvor svært det er at finde pænt tøj, når man er lidt større end de fleste. Enkelte kunder gik forgæves - og til dem kunne vi bare sige: "Kom igen, når du bli'r voksen..."

Heste har en magisk
tiltrækningskraft på piger - store som små.
Sjovt nok fik jeg også blik for sagerne - og kunne efter et par timer blot med et enkelt kig afsløre, om kunden var en 3XL eller måske 6XL. Det skal retfærdigvis med, at bodens trækplaster - en trøje i 10XL - ikke blev solgt.

En god weekend i selskab med hyggelige mennesker, der kan lide at prange og gøre en god handel. Jeg gør det gerne igen.

Ingen kommentarer: