fredag den 23. august 2013

August Gyldenstjerne

Haven blomstrer i sensommeren

Morgenfruer - masser af morgenfruer - omgivet af auguststore tagetes.
August Gyldenstjerne er en gammel sang med Poul Dissing og Burning Red Ivanhoe - udgivet på single i 1973.

Det er en heftig rocksag, der sandsynligvis vil få det løbe koldt ned ad ryggen på mange af Dissings nuværende fans, der jo som oftest er mere til tekster og stille eftertænksomhed. Sådan er det ikke med August Gyldenstjerne. Han rocker derudaf - "omgivet af kvinder fra morgen til aften - han keded' sig ihjel..."

Jeg er kun omgivet af en kvinde - og jeg keder mig bestemt ikke ihjel. Netop nu nyder vi sensommeren. Vejret er herligt - og haven står i fuldt flor. Og August Gyldenstjerne dukkede op i hjernens forvirrede associations-krydsfelt, da jeg kiggede på mit nyanlagte morgenfrue-bed.

Det er højbed, der skiller haven fra parkeringspladsen - og planen er, at her skal der fremover altid være morgenfruer på den her årstid. Morgenfruer er smukke at se på i haven - og så er de gode skæreblomster. Men de kaster også masser af frø - og så er det rart at have lidt samling på dem.

Nede under morgenfruerne ligger der omkring 100 tulipanløg, der blomstrer i foråret - og på den måde har jeg næsten hele sommeren et fint blomsterbed med et minimum af pasning. Det, synes jeg, er ret smart.

Foran udhuset er der også godt gang i stokroserne. Dem har jeg også et særligt forhold til. Jeg synes, at stokroser hører livet i landsbyen til - men desværre er stokroser ret modtagelige for svampesygdommen rust.

Det har givet mig problemer med stokroserne andre steder på parcellen - men det ser ud til, at den solrige plads foran udhuset er et godt sted til stokroser. Så nu håber jeg bare, at det er endelig er lykkedes mig at finde en blivende plads til den smukke, store blomst.
Stokroseidyl på Nørremarksvej.

Ingen kommentarer: