mandag den 16. september 2013

Holgers jordbær

Til minde om Holger

Rækken til venstre er Holgers jordbær.
I lørdags blev Holger bisat i Farsøs smukke kirke.

Et hjerte af guld holdt op med at slå - to flittige hænder gik i stå...

Holger var det mest elskelige menneske, man kunne tænke sig. Den tidligere landpost i Farsø kom ofte med blomster til min mor, da hun levede - og fik sig en øl og en brændevin med far.

Især de sidste år, hvor min far ikke var så mobil, som han gerne ville være, var Holger en stor hjælp - og selv i de allersidste dage, hvor far lå på den palliative afdeling, kom Holger forbi hver dag. Af gammel vane sikkert - for han havde altid posten med fra postkassen på Gråbølle.

Men også jeg har nydt godt af Holgers hjælpsomhed. Da jeg købte huset på Øland og gik i gang med det store projekt, kom Holger og far forbi med gode råd til haven. For var der noget, Holger havde forstand på, så var det nemlig havebrug.

I 2010 fik jeg en kasse jordbærplanter af Holger. Det passede lige med tre rækker, som alle har givet de dejligste, store og lækre jordbær midt i sæsonen. Men nu er det sådan, at jordbærplanter helst skal fornyes hvert tredje år, så de to af rækkerne røg op tidligere på sommeren. På grund af den tørre sommer havde jeg desværre ikke nye planter til tre rækker, så den sidste række af Holgers jordbær har fået lov til at få et ekstra år i tjenesten.

Og nu står der altså en række jordbær i min have, som kan minde mig om Holger det næste års tid. Jeg vil tænke på ham en ekstra gang, når jordbærhøsten går i gang næste år. Med taknemmelighed for alt det gode, han gjorde for mine forældre.

Æret være Holgers minde.

Ingen kommentarer: