tirsdag den 15. oktober 2013

Tuapannguanut

Her har jeg boet...

Tuapannguanut i Sisimiut. Billedet er klikbart. Foto: INI A/S
Jeg var lige på nettet for at tjekke nogle tal, da jeg kom forbi hjemmesiden til det grønlandske boligselskab, INI A/S.

I bunden af hjemmesiden er et smukt panorama-foto af Sisimiut set fra sydvest. Højt på klippeknolden ligger Sisimiuts alderdomshjem omkranset af bebyggelsen på Tuapannguanut - og der har jeg boet i 1993 og 94.

Jeg boede i blokken yderst til venstre på anden sal i den røde afdeling. Det var en dengang nybygget, dejlig, stor og højtbeliggende to-værelses lejlighed med udsigt ned over havnen, Præstefjeldet og Davis-strædet.

Adgangen til lejligheden skete fra den anden side, hvor der var en svalegang af træ på første sal - og her var hoveddøren, som ledte ind i et trapperum til anden sal. Ikke så praktisk måske, men en ganske imponerende entre i to etager.

Havnen i Sisimiut set fra køkkenvinduet.
Entreen ledte op til en fordelingsgang med garderobe, adgang til bryggers, køkken, stue og soveværelse. Igen ikke så praktisk, men en ganske ødsel omgang med kvadratmeter.

Jeg flyttede fra lejligheden i slutningen af januar 1995. Det var koldt, meget koldt - og døren havde stået åben hele formiddagen, mens flyttefolkene hentede mit indbo. Bagefter skulle der gøres rent - og som prikken over i'et ville jeg lige vaske flisegulvet i entreen.

Jeg vred gulvkluden op og smed den på gulvet og satte gulvskrubben på. Kluden rørte sig ikke ud af flækken. Den var uhjælpeligt frosset fast til gulvet - for flisegulvet var selvfølgelig dybtfrossent, efter at døren havde stået åben i flere timer. Så var man den erfaring rigere - lige på falderebet inden turen gik med S-61 ud af Sisimiut mod Nuuk og Hansen på vej mod nye eventyr...

Nedenfor Tuapannguanut og skjult på billedet lå i øvrigt to af byens dengang førende værtshuse - Pub Raaja og Kukkukooq (Rejen og Hønen). To værtshuse dør om dør gav området det folkelige navn Jomfru Ane Gade...

Ingen kommentarer: