onsdag den 18. december 2013

Latrinært

Alt på et bræt

Lidt husflid i olieret birk.
Normalt bruger vi ikke latrinær tale her på dovregubben - men i dag går vi til bi(d)det i helt bogstaveligste forstand.

For et halvt års tid siden ville jeg sætte et par holdere til tandkrus op på toilettet på førstesalen. Det er egentlig det, vi kalder gæstetoilettet, men eftersom sovekammeret også er på første sal, ville det nu være meget praktisk med en mulighed for at børste tænder der.

Væggene er imidlertid nogle sølle gipsvægge, der hverken har nogen særlig bæreevne eller er skruefaste, så for at være sikker på, at holderne blev på deres plads, satte jeg først en lille træplade op.

Her kunne jeg selvfølgelig bare have valgt et almindeligt stykke træ - men jeg havde en ide om, at det nu godt måtte være noget særligt. Derfor savede jeg et stykke ud af en birkeknude fra brændestabelen, høvlede træstykket og sleb det med sandpapir, så det blev dejlig blødt at røre ved. Endelig gav jeg det en oliebehandling akkurat som et knivskæfte, så det kunne modstå stænk og tandpasta.

Selv syntes jeg - som altid - at resultatet blev drønflot. Straks på stedet besluttede jeg, at alle løsdele på gæstetoilettet skulle monteres på birketræ - behandlet på samme måde.

Lidt Ikea-flid i olieret birk.
Med noget besvær fik jeg fat i et stykke birkestamme - og det står i øjeblikket til tørre i brændeskuret, så jeg kan lave knagerækker og lignende i løbet af det næste års tid eller to. For færdigtørret birketræ lå ikke lige inden for mulighederne i tømmerhandelen i Brovst - og det er jo også sjovest, når man har lavet tingene fra bunden.

Men nu ville tilfældet så, at jeg forleden var i Ikea for at se efter nogle lamper - og der fandt jeg sørme et toiletbræt af oliebehandlet birketræ. Oven i købet til den latterlige pris af 149 kroner.

Nu var et toiletbræt slet ikke indgået i mine overvejelser om hjemmesløjd, så til den pris havde jeg ingen skrubler ved at slå til.

I dag er brættet så blevet monteret - og visionen om et gæstetoilet udstyret med diverse accessories i olieret birk er dermed kommet et skridt nærmere.

Rom blev ikke bygget på en dag - men når man sætter alt på et bræt, behøver det nu ikke tage så lang tid...

Ingen kommentarer: